Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelikte Yapılan Değişiklik, Beklentileri Karşılamaktan Uzaktır
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası Yönetim Kurulunun, Resmi Gazetede yayımlanan “Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" hakkında 18.11.2022 tarihinde yaptığı açıklama.
Eklenme Tarihi: 21/11/2022
TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası 2
yıldan uzun bir süredir güvenli bir yapı üretimi ve yapı üretim sürecinin
sağlıklı bir şekilde yürütülmesi için şantiye şefliği konusunda çalışmalar
yürütmektedir. Bu çalışmalar kapsamında Şantiye Şefliği Hakkında Yönetmelik
Değişiklik Taslağı ve teknik raporlar hazırlanarak kamu kurumları, ilgili
kuruluşlar ve meslektaşlarımızla paylaşılmıştır.
18.11.2022 tarihli Resmi Gazetede
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından hazırlanan “Şantiye
Şefleri Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik” yayımlanmıştır.
Söz konusu yönetmelikteki değişiklikler güvenli yapı üretimini sağlamaktan
uzak, mevcut durumun farklı bir şekilde ifade edilmesinden başkaca bir anlam
taşımamaktadır.
Odamız 1500 m2 üstü
bütün işlerin şantiye şefliğinin tam zamanlı olarak yapılmasını, işin niteliğine
göre mesleki deneyim aranmasını, şantiye şeflerinin meslek içi eğitim alması
gerektiğini, şantiye şeflerinin özlük haklarının geliştirilmesini savunmuştur.
·
Yayımlanan yönetmelik değişikliğinde şantiye
şeflerinin; 1500 m2yi geçmeyen 4 iş, 4500 m2yi geçmeyen
3 iş ve 7500 m2yi geçmeyen 2 iş üstlenebilmesine olanak
tanınmıştır. TÜİK’in 2021 verilerine göre ruhsata tabi işlerin %72’si konut
üretimi olup, konut üretimin %64’ü ortalama 1800’m2 civarında inşaat
alanına sahiptir. Mevcutta konut üretiminin bu aralıkta yoğunlaşması Odamızın
1500 m2yi geçen işlerde şantiye şefliğinin tam zamanlı olarak
yapılmasını talep etmesindeki temel gerekçedir. Bakanlık tarafından yapılan
değişiklik mevcut durumu değiştirmeyip yapı üretim sürecinde herhangi bir
iyileştirmeye sebep olmayacaktır. Sadece konut üretiminin yoğunlaştığı bu
aralıklarda şantiye şefliğinin tam zamanlı olarak öngörülmemesi yapı üretim
sürecinin ne kadar önemsendiğini ifade etmektedir.
·
Şantiye şefliği sürekli eğitime ihtiyaç duyan,
bilimsel ve teknolojik gelişmeleri, norm ve standartlardaki değişiklikleri yakından
takip etmesi gereken kamusal bir görev alanıdır. Odamızca Bakanlığa sunulan
önerilerde şantiye şefliği yapılabilmesi için öngörülen meslek içi eğitim
faaliyetleri ve belgelendirme Bakanlık tarafından dikkate alınmamıştır.
·
Bir diğer taraftan şantiye şeflerinin özlük
haklarına yönelik önerdiğimiz TMMOB asgari ücretinin altında çalıştırılmaması,
sigorta primlerinin düzenlenmesi hususlarında da yayımlanan değişiklikte
herhangi bir düzenleme bulunmamakta, şantiye şeflerinin ücretleri piyasa koşullarına bırakılmakta, meslek odaları yönetmelikte yine yok
sayılmaktadır.
·
Yapılan değişiklikte kamu kurumları için m2
şartı aranmaksızın tam zamanlı şantiye şefliği öngörülürken, yurttaşların
barındığı, çalıştığı ve kullandığı kamu kurumları dışındaki yapılarda bu
zorunluluğa gerek görülmemiştir. Kamu kurumlarının yapıları ile yurttaşların
kullandığı yapıların üretiminde şantiye şefliği görev sürelerinin farklı
tanımlanması anlaşılır değildir.
Deprem ve diğer afetlerin
yapılarda yaratmış olduğu hasarların çok büyük bir kısmının imalat
kusurlarından kaynaklandığı biliniyor olmasına rağmen, inşa sürecinin temel
aktörü olan şantiye şefliğine gerekli önemin verilmiyor olması düşündürücüdür. Önceki
haline göre Yönetmelikte yapılan değişikliklerde, yapı üretim sürecinde yapı
güvenliğini sağlayacak ciddi bir fark bulunmamaktadır.
Şantiye şefliğinin; bir yapının
fen ve tekniğe, ruhsat ve projesine uygun olarak inşa edilmesi ile inşaatın iş
ve işlemlerinin planlanmasını sağlamak gibi önemli görevlerinin yanı sıra işçi
sağlığı ve güvenliğini şantiye sahasında gözetmek gibi önemli bir rolü vardır. Ancak görünen o ki yapılan değişiklikle şantiye
şefliği hizmeti sadece resmi prosedürleri tamamlamak amacıyla kağıt üzerinde
kalmaya devam edecektir.
TMMOB İnşaat Mühendisleri
Odası
Yönetim Kurulu
Yönetmeliğe erişmek için tıklayınız.